Mijn Brabant Match
Brabant Match B.V. 0

Wakker blijven op het werk

19 juli 2019

Wakker blijven op het werk

Die housewarming was tof. Na die zes biertjes gingen er met gemak nog 4 wijntjes en iets van 5 shotjes in. Aan het eind van de avond was jij de gangmaker. Geen stoel of tafel was nog veilig voor jouw All Stars en op elk deuntje wist jij weer een passende move te maken. Het was 03:30 uur toen je besefte dat jouw wekker over 5  uur zou gaan. But who needs sleep when you can also party all night long?! Je proost samen nog een keer op dit geweldige feestje. Wat was de avond leuk..

.. en wat was de ochtend vervelend. De wekker deed jou ontwaken uit een schoonheidsslaapje dat alles behalve voltooid was. Je hoofd voelde zwaar, je wallen hingen op half 11 en je kwam uit je bed gekropen als een baby die zijn eerste stapjes zette. “Ach, ’s avonds stoer, ’s ochtends stoer”, zei je tegen jezelf. De nodige make-up en plamuur zorgt ervoor dat je er enigszins acceptabel uitziet. Je kijkt nog een laatste keer in de spiegel en vertrekt richting werk.

Het lukt gewoon niet. Je ogen vallen na een uur werken al steeds dicht. Regelmatig valt je hoofd op het toetsenbord of staar je levenloos voor je uit. Je lijf wil wel, maar je hersenen zeggen je iets anders: jij moet slapen. Op dat moment kun je een paar dingen doen: uren opnemen om vrij te nemen en thuis verder te slapen, op het werk slapen of wakker blijven. De eerste optie is niets voor jou; al je verlofuren zijn op. Op het werk slapen is gênant en bovendien niet het idee van “werken”. Dan rest er voor jou nog één openstaande optie: wakker blijven. En daarvoor moet je onderstaande tips goed in acht nemen:

Tip 1: zorg voor een oncomfortabele werkplek

Een ideale kantoortemperatuur is alles behalve verwarming hoog, zwemkleding aan en zonnebrilletje erbij. Wanneer het broeierig wordt op kantoor, merk je meteen dat je oogleden het moeilijk krijgen. Je gaat in een chillebil-modus en je lichaam gaat extreme rust nemen, iets wat je juist niet wilt hebben op het werk. Door ramen en deuren open te zetten of de airco aan te zetten, creëer je een klimaat waar je actiever van blijft. Een koudere werkomgeving is misschien wennen, maar levert wel de meest efficiënte resultaten op. Je blijft actief en je hoeft de binnenkant van je oogleden niet te zien. Zorg wel dat de airco niet op standje ‘vrieskist’ staat, want dan raak je verkouden.

Zorg er eveneens voor dat je bureaustoel niet op standje ‘laat-mij-maar-liggen’ staat, want dan vallen je ogen nog sneller dicht. Kies voor een kaarsrechte houding, vermijd zwoele muziek en deuntjes die je gehoor strelen en maak het jezelf vooral ongemakkelijk. Een comfortabele werkplek kan alleen maar tot (slaap)problemen leiden.

 

Tip 2: zorg voor een halflege maag

Het is verleidelijk om lekkere hapjes vanuit huis mee te nemen, om deze vervolgens tijdens werktijd lekker op te peuzelen. Je geniet van koekjes, snoepjes, chocolade, fruitdrankjes en salades. Je eetgeluk kan niet op. Vooral warme dranken met melk genieten je voorkeur. Maar dan komt de man met de slaaphamer, want niets leidt tot een snellere ‘check-de-binnenkant-van-je-oogleden’ dan een volle maag. Je lichaam voelt zich verzadigd en vindt het wel tijd voor een lekker dutje. Je werkgever niet. Het is geen doodzonde om je maag zo nu en dan eens te laten knorren. Als je honger krijgt, eet dan een kleine suikervrije snack.

 

Tip 3: ga voor een frisse (slaap)wandel

Het internet staat vol met onderzoeken die aantonen dat kantoormedewerkers te veel zitten en te weinig staan. Tijd om daar iets aan te doen, want alleen maar zitten is niet alleen slecht voor je lichaam, maar ook voor je geest. Een slaapmodus is namelijk in zicht, wanneer je als een mummie urenlang naar je scherm zit te staren. Sta eens op om koffie te gaan halen voor je collega’s. Sociaal, maar ook goed om wakker te blijven. Haal in je pauze(s) eens een frisse neus op in de buitenlucht. Ben je genoodzaakt om binnen te blijven? Besprenkel om het uur je gezicht dan met koud water. Dat zorgt voor de nodige verfrissing. Val je nog steeds in slaap? Misschien biedt het gooien van een emmer koud water over je hoofd een oplossing. Beetje extreem, dat wel.

 

Tip 4: zorg dat je geen grotbewoner wordt

Sommige kantoren zijn zo donker dat je je collega’s niet eens ziet zitten. De rolluiken zijn dicht, de lichten zijn uit en er heerst een serene rust. Je bent net een holbewoner in het hulst van de nacht. Er vliegt nog net geen uil of vleermuis door het kantoor en de maan is nog net niet zichtbaar. Weg met al die duisternis! Je biologische klok vindt het wel mooi geweest met al dat wakker blijven en gaat in standje ‘houdoe-en-bedankt’, wanneer het zonlicht jou niet meer kan bereiken. Bovendien is een donker kantoor slecht voor je ogen. Zorg dus voor de nodige verlichting of gooi de rolluiken open. Oh kijk, het is nog gewoon licht buiten! En jij blijft wakker.

 

Tip 5: uit volle borst …

Misschien wat minder prettig voor je directe collega’s, maar het meezingen met muziek brengt positieve energie met zich mee. Je gaat je blij voelen een bestrijdt direct je slaperigheid. Zorg ook voor wat afwisseling in muziekgenres, want 8 uur aan een stuk naar de zwoele stem van Frans Bauer luisteren, levert wakker-blijf-problemen op. Een snellere beat in de muziek werkt ook. Gooi er wat tempo tegenaan en wakker blijven wordt een fluitje van een cent.

 

Tip 6: slaap alvast in voren!

Misschien wel de meest logische tip, maar niet mogelijk dankzij die kekke housewarming: slaap wat langer. Als je overdag regelmatig bijna in slaap sukkelt, kan dit duiden op een slaaptekort. Je lichaam is nog niet voldoende uitgerust, doordat je abrupt werd ontwaakt door iets wat men een ‘wekker’ noemt. Als je 5 minuten vóór het afgaan van de wekker je ogen opent, heb je voldoende nachtrust gehad. Als je geschrokken omhoog springt als de wekker afgaat, heb je onvoldoende nachtrust gehad. Als je door de herrie van de wekker heen slaapt, heb je nog onvoldoenderderder nachtrust gehad. Onvoldoende nachtrust is ongezond. Ga eerder naar bed.

 

Dat waren alle tips. Doe er je voordeel mee. Uw blogschrijver gaat een zomerslaap nemen en is 16 augustus weer bij u terug. Welterusten! 


Klik hier als je werkzoekende bent en op zoek bent naar een baan die bij je past.

Klik hier als je opdrachtgever bent en op zoek bent naar (een) medewerker(s).

0492-745107 Inschrijven