Mijn Brabant Match
Brabant Match B.V. 0

“Vroeg opstaan” voor dummies

3 november 2017

“Vroeg opstaan” voor dummies

Herken je dat moment, waarop je wekker je in de vroege ochtend ontwaakt uit een diepe slaap? Dat moment waarop je je afvraagt waarom de dagen langer duren dan de nachten? Dat moment waarop je nergens zin in hebt, behalve in omdraaien en doorslapen? Geloof ons, wij weten hoe het voelt. Jij en je bed zijn de beste maatjes en onafscheidelijk. Niemand zal jullie uit elkaar halen, behalve dan je werkgever. Die weet namelijk dat de vroege(re) uurtjes de meest productieve uurtjes zijn. Het is daarom niet raar dat je werkdag bijvoorbeeld al om 08:30 uur begint, in plaats van 11:00 uur. Hoe geef je een lekker vroege kickstart aan je dag en zorg je ervoor dat je fris en fruitig kunt opstaan? Laat ons jou trakteren op een paar gouden tips.

 

Koud water drinken helpt

Door ’s avonds alvast een flesje water in de koelkast te zetten, geef je jezelf een koude boost in de vroege ochtend. Je hele lijf begint te hydrateren en je merkt dat je ontwaakt. ’s Nachts heeft je lichaam geen zin om te hydrateren, waardoor je productiviteit flink afneemt. Ooit een slapend persoon productief bezig gezien?

 

Koud water in je gezicht

Dus niet alleen koud water drinken, maar ook flink in dat gezicht mikken. Dat hoeft geen emmer te zijn; drie meppen koud water achter elkaar in je gezicht is voldoende. Je brein krijgt zo een seintje dat de dag is begonnen. Zo voorkom je dat je terug wilt naar je warme bedje (echt waar).

 

Stretch dat lijf

Het klinkt alsof niemand daar in de vroege ochtend zin in heeft en dat is ook zo. Echter, een korte serie stretches zorgt ervoor dat je je lichaam een seintje geeft dat het aan het werk mag. De dag is begonnen! Acht uur in bed liggen maakt je lichaam ook moe en lui, dus het is zeker zaak om deze in de ochtend flink wakker te maken. Dubbelvouwen is niet nodig, daar wordt niemand blij van. Het helpt ook wel om 10 minuten te hardlopen. Als je daar zin in hebt natuurlijk.

 

Zet je wekker een eindje verderop

Zo verplicht je jezelf om je bed uit te komen en die herriemaker de mond te snoeren. Dit is een gouden tip, dus neem ‘m vooral serieus.

 

” let it shine “

Gebruik licht, licht en nog meer licht in je slaapkamer. Gooi als eerste die gordijnen open of doe een grote lamp aan. Licht stimuleert namelijk de aanmaak van dopamine, wat zorgt voor meer energie in je lichaam. Zonlicht krijgt de voorkeur, dus sta toch maar gewoon op en doe de gordijnen open. Kun je ook meteen de wekker uitzetten, die je op afstand hebt gezet.

 

Gebruik geen snooze

Niet doen. Geen uitleg vereist.

 

Zorg voor routine

Wanneer je in de ochtend vaste rituelen hanteert en je hieraan houdt, merk je dat opstaan een stuk makkelijker gaat. Je lijf gaat vaste rituelen herkennen en weet automatisch dat de dag is begonnen. Slaap trekt eerder weg en de ochtenduren zijn niet meer je ergste vijanden. Daar wordt iedereen vrolijker van.

 

Stel werkgevers (én jezelf) met bovenstaande tips niet meer teleur en ga uitkijken naar elke vroege ochtend die komen gaat. Voor je het weet ga je zin krijgen in vroeg opstaan. Garantie van voorgaande bewering niet inbegrepen. Zet ‘m op!

Check onze actuele vacatures en aarzel niet om contact op te nemen voor een gesprek!

Direct contact opnemen Inschrijven