Mijn Brabant Match
Brabant Match B.V. 0

Een goede openingszin doet wonderen!

27 oktober 2017

Een goede openingszin doet wonderen!

Het schrijven van een sollicitatiebrief is iets waar bijna elke werkzoekende mee te maken krijgt. Potentiële werkgevers willen jou daarmee leren kennen en je talenten, interesses en ervaring ontdekken. Het schrijven over jezelf is misschien al niet de leukste bezigheid, maar je sollicitatiebrief openen is werkelijk waar verschrikkelijk. Hoe begin je je brief? Welke ‘openingszin’ kies je? Je wilt niet te standaard of cliché overkomen, maar te crea-bea leidt wellicht tot het feit dat je niet serieus wordt genomen. Waarmee trek je de juiste aandacht en hoe pak je de lezer al vanaf je allereerste zin? Wij geven je enkele tips & tricks.

 

Vermijd cliché openingszinnen.

Wat zeg je als je iemand voor het eerst ziet en hem/haar een hand geeft? “Naar aanleiding van uw advertentie in de krant solliciteer ik naar deze functie”? Op deze manier wordt het een beetje een rare ontmoeting. “Hallo, ik ben Erik en ik ben 24 jaar oud”? Dat is misschien wat aan de aparte kant. “Gelieve mijn kandidatuur in overwegen te nemen voor de functie van ingenieur”. Nee, doen we niet. “Ik schrijf u om mijn interesse kenbaar te maken voor de vacature van ICT-medewerker”. Stop maar. Laten we de eerste cliché openingszin wat verdraaien: “Toen ik laatst op zoek was naar een uitdagende baan, sprong jullie vacature in het oog. Vandaar dat ik hier graag naar solliciteer.” Je vermijdt de standaard openingszin en geeft aan dat het om een uitdagende baan gaat. Dat vinden werkgevers leuk om te horen. Elke sollicitatie met een cliché openingszin valt af, gegarandeerd.

 

Overweeg een vraag als openingszin.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het stellen van een vraag de aandacht trekt. Dat is ook zo bij teksten en lezers. Wanneer je je sollicitatie begint met een vraag richting de lezer, wordt hij/zij getriggerd om de vraag te lezen en hier vervolgens voor zichzelf een antwoord op te geven. Ga bijvoorbeeld in op de functie waarop je solliciteert en vraag of ze iemand nodig hebben zoals jij. Begin je vraag met “Heeft u wel eens gedacht aan … ?” of creëer een aantrekkelijke vraag als “Is er in uw bedrijf ruimte voor een jonge, enthousiaste marketeer met praktijkervaring in de verkoopbranche?”. Ook hier vermijd je cliché vraagzinnen en probeer je in te gaan op jezelf ten opzichte van het bedrijf of de functie.

 

Ga in op de missie of kernwaarden van het bedrijf.

Probeer vooraf te achterhalen waar het bedrijf voor staat. Verwoord de visie van het bedrijf en zet op een rijtje wat het belangrijk vindt en wat haar doelstellingen zijn. Wanneer jouw interesses en expertise aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf, maak je een goede eerste indruk. Geef aan dat je het mooi vindt om te zien dat deze kernwaarden van toegevoegde waarde zijn in het dagelijks leven en dat je graag wilt bijdragen aan deze ontwikkelingen, door deel uit te maken van het bedrijf. Gebruik gevoelens als “dat ziet er interessant uit” of “daar wil ik meer van weten”, maar maak het niet te gevoelig: “ik raak ontroerd bij het zien van…”. Daar worden we allemaal niet beter van.

 

Creëer een rare, opvallende openingszin.

Dit punt lijkt onzin, maar het helpt vaak wel degelijk. Neem in acht dat werkgevers en recruiters dagelijks vele vacatures ontvangen, wanneer zij een nieuwe sollicitatie online zetten. Het lezen en analyseren van al deze vacatures is tijdsintensief en misschien zelfs saai. Werkgevers en recruiters besluiten daarom vaak om binnenkomende vacatures vluchtig te bekijken, om hierna een impressie te krijgen of de vacature interessant genoeg is om door te nemen. Veel vacatures vallen daarmee af en worden niet eens bekeken. Daarom is het zo van belang dat je openingszin op een positieve manier opvalt. Trek meteen de aandacht van de lezer en laat zien dat jouw sollicitatie de moeite waard is om gelezen te worden. Gooi het roer volledig om en zorg voor het tegengestelde van cliché: raar en opvallend!

 

Laat de openingszin betrekking hebben op de functie en het bedrijf

Een creatieve functie vraagt wellicht om een andere openingszin dan een functie als manager. Solliciteren naar een vacature als afdelingsmanager vraagt om een andere toon dan solliciteren naar een functie als marketingmedewerker. Bij creatieve functies kun je vaak ook meer de grens van originele openingszinnen opzoeken dan bij een erg formele functie. Vraag je ook af welke communicatietoon passend is bij het bedrijf en match dit met jouw openingszin. Het ene bedrijf is het andere niet en een zeer persoonlijke of juist een zeer formele benadering is niet altijd bij elk bedrijf gewenst. Ga vooraf goed na hoe ver je kunt gaan met originaliteit en creativiteit.

 

Er bestaat geen “goede” of “foute” openingszin, maar toch raden we cliché openingszinnen af. Alleen al het kiezen van een originele openingszin geeft blijk aan creativiteit. Laat zien dat je anders bent dan andere sollicitanten en houd je sollicitatiebrief fris en uniek. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hé.. Who told you this was easy?!

Check onze actuele vacatures en aarzel niet om contact op te nemen voor een gesprek!

0492-745107 Inschrijven