Solliciteren wordt een succes!

Wij vinden het belangrijk dat werkzoekenden en potentiële kandidaten weten wat ze van ons kunnen en mogen verwachten. Als uitzendbureau zetten we ons beste beentje voor om jou aan een baan te helpen die echt bij je past. Dat werkt het allerbeste voor zowel jou als de opdrachtgever. Iedereen blij! We maken er geen geheim van hoe wij naar een binnenkomend cv kijken en ook het verloop van een kennismakingsgesprek is niet privé. Op deze pagina check je alle ins en outs om je optimaal voor te bereiden. Die droombaan is in zicht ..

 

– Tips voor een goed cv –

Elk cv is anders en het is dan ook moeilijk om de definitie van een ‘goed cv’ te geven. We hebben enkele tips & trics, do’s & don’ts (noem het zoals je wilt) op een rijtje gezet. Hiermee maak jij, in ieder geval op papier, al een goede eerste indruk. Gratis en voor niets adviseren wij het volgende:

  • Zorg dat je cv te allen tijde overzichtelijk is. Breng structuur aan en maak er geen rommeltje van. Voor onze consultants is het van belang dat ze in één oogopslag kunnen zien wat jouw werkervaring is, wat voor opleiding(en) je hebt gevolgd en wat je hobby’s zijn. Allerlei pijlen, tabellen en figuren zorgen voor chaos en dat is negatief. Een geordend cv duidt al op een geordend persoon en dat is positief.

  • Vermijd lappen tekst. We hebben het hier over een cv, niet over een persoonlijk boekwerk. Blogs en boeken zijn leuk, maar daar hebben onze consultants overdag helaas geen tijd voor. Houd je cv kort, bondig en to-the-point. Het aanbrengen van vetgedrukte woorden kan helpen om de belangrijkste zaken uit je cv te lichten. Meer dan 2 pagina’s cv valt ook onder ‘boekwerk’, dus negatief. Niet doen.
  • Een chronologische volgorde is echt wel prettig. Zorg dat je cv een logische tijdlijn wordt en geen chaotische wirwar van tijdssprongen. Niet je woorden zet in elkaar zin ook een door.
  • Géén comic sans lettertype. Alsjeblieft, géén comic sans. Je vindt deze tip altijd overal, waar dan ook. Dat wil al iets zeggen. Stop ermee. Géén comic sans lettertype. Houd het zakelijk, volwassen en professioneel.

Comic sans

  • Lees je cv goed na en voorkom spelfouten. Niemand heeft ooit een slimmer imago gekregen door het gebruik van spelfouten.
  • Houd snapchat buiten je cv en gebruik geen hondenfilter als foto. Leuk voor in het weekend, maar niet voor op een professioneel document. We hate filters.
  • Maak gebruik van een ‘volwassen’ e-mailadres. Dat betekent dat we je aanraden afscheid te nemen van roosjuh_xx@hotmail.com of that_sexy_chickie@msn.com. Doe maar gewoon iets met je voor- en achternaam.

  • Schrijf een korte profielschets. Bovenaan je cv vermeld je kort wie je bent en wat jou een topper maakt. Zie het als een teaser van een film: het moet onze consultants overtuigen om jouw cv op de ja-stapel te gaan leggen!
  • Een foto van jezelf is geen verplichting, maar het maakt je cv wel een stuk persoonlijker. Het laat meteen zien wie je bent en het doet alle geheimpjes in de ban. En hé, de wereld mag jou best zien, kanjer.
  • Houd Facebook privé en benadruk LinkedIn. Wij zitten niet te wachten op een feestfoto met heel veel wijn en kapsalon. Van een professionele LinkedIn-pagina worden we wél warm.
  • Sla je cv op als een pdf-bestand. Doordat Word-versies van elkaar verschillen, kan het voorkomen dat de hele lay-out flipt en alles verspringt. Autocorrectie staat nog aan en je cv ziet er, alleen al doordat je het als Word-bestand hebt opgeslagen, rommelig uit. Moet je niet willen. Gewoon een pdf’je doen; daar kan niets verspringen of flippen. Zoals het hoort.

 

– Tips voor een succesvol eerste gesprek –

Elk kennismakingsgesprek verloopt anders en het is dan ook moeilijk om de definitie van een ‘succesvol eerste gesprek’ te geven. We hebben enkele tips & trics, do’s & don’ts op een rijtje gezet. Hiermee maak jij, in ieder geval op het eerste opzicht, al een goede eerste indruk. Gratis en voor niets adviseren wij het volgende:

  • De eerste indruk telt. Hoe je aan komt lopen, wat voor soort hand je schudt, oogcontact en of er een glimlach vanaf kan (glimlachen is een pluspunt). Jezelf voorstellen als je binnenkomt is altijd nog beter dan “Hoi, ik heb een intake“. Zó onpersoonlijk.

  • We snappen dat je misschien zenuwachtig bent, maar oogcontact vinden onze consultants heel fijn. Naar de muur, het plafond of de vloer kijken kun je thuis ook doen.
  • Met wie heb je een gesprek? Onthoud het goed. Als je openingszin bij binnenkomst “Ja hoi, ik heb een gesprek met .. uhm .. iemand die volgens mij begon met een E” is, levert dat geen extra bonuspunten op. Lingo is leuk, maar wel thuis op de bank. Vergeet ook niet jezelf even voor te stellen. Je naam is geen geheim, toch?
  • Probeer sociaal wenselijk gedrag te vermijden. Als wordt gevraagd of je 3 minpunten van jezelf kunt benoemen, weten we maar al te goed dat je niet jouw aller-aller-allerslechtste eigenschappen gaat benoemen. Probeer echter ook niet sociaal wenselijk te zijn en 3 pluspunten in een minpunten-jasje te benoemen. Zulke antwoorden heeft iedereen al honderd keer gehoord. Het is een goede eigenschap als je jouw eigen ontwikkelpunten kunt benoemen. Niemand is perfect!
  • Doe je jas uit en hang je tas op. Je hoeft niet de hele middag op de koffie te komen, maar we worden wel een beetje zenuwachtig van mensen die met handschoenen aan hun intakegesprek ingaan. Moet je niet willen. Is het zo ongezellig bij ons op kantoor? Moet je weer snel weg? Vinden we niet leuk 🙁

  • Te laat komen is een no-go. Echt, kom op tijd. Dit zegt al zoveel over jou als persoon.
  • Neem ruimte tussen spreken en luisteren. Soms ben je zo enthousiast of heb je jouw verhaal al in zoverre klaar staan, dat onze consultants geen kans krijgen om jou iets te vragen. Zonde, want er is zoveel wat we zo graag willen weten. Wij adviseren om elkaar uit te laten praten, goed te luisteren en hier de benodigde ruimte tussen te laten. Gewoon een fijn gesprek.

  • Zelfvertrouwen wordt gewaardeerd, arrogantie niet. Blurgh.
  • Een actieve houding wordt aanbevolen. Dus niet onderuitgezakt plaatsnemen, gapen of met je hoofd in je handen gaan zitten. Zo deprimerend.
  • Vragen stellen is top. Je kunt namelijk niet alles weten en dat verwachten we ook niet. Van niemand.

 

– Veelgestelde vragen bij een gesprek –

We lichten alvast een tipje van de sluier op, door jou prijs te geven wat voor vragen je tijdens het kennismakingsgesprek kunt verwachten. Elke consultant doet het weer op een eigen manier, maar onderstaande vragen zullen gegarandeerd aan bod komen. Moet je een potentieel antwoord uit je hoofd leren en ons trakteren op een spreekbeurt? Nah, raden wij niet aan. Lees de veelgestelde vragen eens goed door en vraag je af of je overal een goed antwoord op kunt geven. Gratis en voor niets geven wij de volgende veelgestelde vragen prijs:

~ ERROR 403: veelgestelde vragen kunnen niet worden weergegeven. Deze informatie lijkt niet te bestaan. Gesprekken lopen natuurlijk en kennen geen ‘standaard gespreksformaat’. Een fijn gesprek is voor ons heel veel waard! ~

 

– Hier worden we kriebelig van! –

Van sociaal wenselijke antwoorden worden we kriebelig. We vinden het juist zo belangrijk om te weten wat je nou écht denkt of vindt. Aan sociaal wenselijke blabla hebben we helemaal niets. Houd bijvoorbeeld rekening met onderstaande:

  • We kijken én we luisteren. Zelfs met je allerbeste pokerface, zien we als je het antwoord op een vraag niet weet of dat je aan het bluffen bent. “Ja gewoon een beetje dit en dit en dat”, pronk je terwijl je het meest professionele gezicht ever opzet. Mooi niet.

Pokerface

  • Breed georiënteerd = breed inzetbaar? Dat je na je middelbare school misschien niet wist waar je interesses lagen en je besloot een brede studie te volgen, wil niet zeggen dat je breed georiënteerd bent en dus breed inzetbaar bent. Je bent gewoon overal goed in, omdat je een brede studie hebt gevolgd? Onze consultants weten meteen dat jij niet wist wat je wilde. En da’s niet erg, maar eerlijkheid duurt het langst. Zeg bijvoorbeeld dat je na die brede studie erachter bent gekomen dat je het leuk vindt om met social media marketing bezig te zijn.
  • Perfectionisme is geen slechte eigenschap. Als een consultant vraagt naar een slechte eigenschap, weten zij genoeg als jij antwoordt met “poehhhh.. ik denk mijn perfectionisme”. Gewoon niet doen. Benoem bijvoorbeeld je ongeduldigheid. Misschien minder positief, maar wel eerlijk en iets waar onze consultants iets mee kunnen.
  • Wij zoeken mensen, geen robots. Iedereen maakt fouten, zelfs onze consultants. Als jij als kandidaat aangeeft altijd binnen de lijntjes te kleuren, komt dat op z’n zachtst gezegd ongeloofwaardig over. Je laat juist zien dat je zelfkennis hebt én dingen durft te proberen, als je aangeeft dat je fouten hebt gemaakt.
  • Geen vragen om te vragen. Als het gesprek nagenoeg is afgerond en jij nog geen vragen hebt gesteld, besef je je dat je minstens één vraag moet hebben gesteld. Dat heb je geleerd. Je besluit te vragen waarom onze consultant bij Brabant Match is gaan werken. Mwa, is dat de meest gespreksgerelateerde vraag die je kunt bedenken? Wees origineel!

Op zoek naar een uitdaging?

Zet je eerste stap in een nieuwe carrière!

Schrijf je vandaag nog in en laat ons zoeken naar de perfecte baan.